Wij geloven in creativiteit. Maar nog meer in creativiteit die werkt. Een goed idee trekt aandacht. Een slim idee zet mensen in beweging. Design valt op. Psychologie zorgt voor resultaat. Daarom passen we de beproefde overtuigingsprincipes van de psycholoog Cialdini toe.
We combineren ons qlant model met Cialdini.
Qlant werkt met een gestructureerd imago-model voor het bouwen van sterke merken welke uit 4 fasen bestaat. Door de 7 beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini hierin te integreren, versterken we de effectiviteit van merkcommunicatie, focusen we op resultaat. Elk principe wordt strategisch ingezet binnen de vier fasen van ons qlant-model: Analyse, Creatie, Ontwikkeling en Groei.
Door gedragsvoorkeursmodellen toe te passen, bepalen we welke principes het best aansluiten bij de doelgroep.
Qlant imago analyse (onderzoek en strategie)
Combinatie met Cialdini : Identificeren welke beïnvloedingsprincipes het meest impactvol zijn voor de doelgroep.
Qlant imago creatie (Conceptontwikkeling)
Combinatie met Cialdini: Een communicatieconcept ontwikkelen dat inspeelt op de juiste beïnvloedingsprincipes.
Qlant imago ontwikkeling (uitvoering en activatie)
Combinatie met Cialdini: Het laden en activeren van het merk met effectieve beïnvloedingsstrategieën.
Qlant imago groei (optimalisatie & monitoring)
Combinatie met Cialdini: Continu meten en bijsturen van de effectiviteit van de beïnvloedingsstrategieën.
Creatie met overtuigingskracht. Van eerste indruk tot laatste call-to-action: elk idee wordt sterker als het inspeelt op de natuurlijke drijfveren van mensen.
Strategie met onderbouwing. We bedenken geen dingen ‘omdat het leuk is’. We bouwen aan ideeën die werken, omdat ze gebaseerd zijn op bewezen gedragsprincipes.
Meer impact, meer resultaat. Cialdini om marketing naar een volgend niveau te tillen. Met technieken die zorgen voor meer aandacht, meer actie en meer conversie.
Serieus professioneel. Een goed idee is mooi. Een goed onderbouwd idee is onweerstaanbaar. Zeker richting stakeholders of besluitvormers.
1. Wederkerigheid (reciprocity) - Mensen voelen zich sneller verplicht iets terug te doen als jij eerst iets geeft.
2. Toewijding en consistentie (commitment and consistency) - Mensen blijven graag trouw aan eerdere keuzes of uitspraken.
3. Sociale bewijskracht (social proof) - Mensen volgen gedrag van anderen.
4. Sympathie (liking) - Mensen zeggen sneller ‘ja’ tegen mensen/merken die ze sympathiek vinden.
5. Autoriteit (authority) - Mensen geloven sneller experts, keurmerken of rolmodellen.
6. Schaarste (scarcity) - Mensen willen wat schaars, exclusief of tijdelijk is.
7. Eenheid (unity) - Mensen voelen zich aangetrokken tot groepen waar ze zich mee identificeren.
Met de principes van Cialdini en gekoppeld aan een doelgroep-gedragsvoorkeurenmodel wordt de boodschap niet alleen gezien en goed getarget, maar blijft ook hangen, raakt én zet aan tot actie.
Effect creëren en resultaat boeken met een creatieve uitwerking is dus geen toeval. Het is het creëren van een onderscheidend creatief concept samen de toepassing van de bewezen kracht van gedragspsychologie. Gedragspsychologie als geheime kracht achter creatief werk.
Meer impact maken met overtuigingskracht? Neem contact op met Henk Hokke voor een overtuigend advies.
Robert Cialdini is een Amerikaanse psycholoog en hoogleraar en dé autoriteit op het gebied van overtuigingskracht. Hij werd wereldwijd bekend met zijn boek Influence: The Psychology of Persuasion, waarin hij zeven wetenschappelijk onderbouwde principes beschrijft die verklaren waarom mensen ‘ja’ zeggen. Zijn werk wordt al decennialang gebruikt door marketeers, communicatiespecialisten en gedragspsychologen – en vormt een stevige basis voor effectieve en ethische beïnvloeding.
Sport ID (Sportbedrijf gemeente Doetinchem) - Campagne voor het bevorderen van een actieve leefstijl met bekende Doetinchemmers
Om te zorgen voor een optimale zichtbaarheid en effect kiezen we voor een mix van bekende en minder bekende Doetinchemmers die diverse doelgroepen aanspreken en in beweging kunnen zetten. Zoals Bennie Jolink, Siem de Jong en Alexander Buttner die met hun eigen sportieve passie de boodschap kracht bijzetten.
De Vijverhof - werkenindevijverhof.nl Personeelswervingscampagne met echte verhalen
Een uitgebreide campagne gericht op het vinden van nieuwe medewerkers, waarin enthousiaste persoonlijke verhalen de hoofdrol spelen: 'Dit zeggen jouw toekomstige collega's over ons'.
Fatima Moursi, verzorgende GVP: "We werken goed met elkaar samen, ik voelde me direct thuis".
De Graafschap - Imago campagne gebaseerd op sparren met de stakeholders, van management, sponsors tot supporters omdat iedereen onderdeel is van de club
Het wij-gevoel leeft enorm bij de Graafschap, het kon daarom niet anders dan de kernwaarde 'Samen' als fundament voor de positionering en de campagne te kiezen en te laten aansluiten bij de andere kernwaarden: Trots, D'ran, eerlijk en genieten. Het werd: #VEURALTIED
Postcode Loterij - U bent al geselecteerd + vinkje aanzetten
Door mensen een kleine eerste stap te laten zetten (zoals een vinkje bij deelname bevestigen of hun postcode invoeren), wordt de kans groter dat ze blijven meedoen. Klein begin = grotere betrokkenheid.
Bol.com - Populairste keuze/Al 5000 keer besteld
Reviews, sterren en koopcijfers spelen in op het principe dat mensen zich laten leiden door wat anderen doen. Als veel mensen het kopen, zal het wel goed zijn.
HEMA - Gratis fotoboekactie (bij aankoop)
Door klanten bij een aankoop een gratis fotoboek of korting op een volgende bestelling aan te bieden, activeert HEMA het principe van wederkerigheid: mensen willen iets terugdoen voor wat ze ‘gratis’ hebben gekregen. Resultaat: herhaalaankopen en klantentrouw.
Albert Heijn - Op = op bonusaanbiedingen
Tijdelijke aanbiedingen of acties waarbij producten ‘zolang de voorraad strekt’ worden aangeboden, creëren urgentie. Deze tactiek wordt bijna dagelijks ingezet door supermarkten om mensen sneller te laten beslissen.