Een verbindende wervings­campagne

De Lambertikerk staat op de plek waar meer dan 1200 jaar geleden een kapel is gebouwd voor de inwoners van Zelhem. Het is altijd een plek geweest voor samenkomst. Dit gebouw krijgt een andere functionaliteit.

Op de huidige centrale plek voor alle inwoners van Zelhem en omliggende dorpen, kerkelijk gezind of niet, om te ontmoeten en te verbinden. De functie van de Lamberti wordt opnieuw uitgevonden en gepositioneerd midden in de Zelhemse gemeenschap. De plek waar je graag wilt zijn, waar je welkom bent en jezelf kunt zijn om te beleven, ontmoeten en te verbinden.

De vraag van de klant

  

Hoe informeren èn betrekken wij de bewoners van Zelhem bij dit traject? Welke kansen zien zij? Hoe willen zij gebruikmaken van de Lamberti als locatie? Waar staan wij voor?

Onze oplossing

Samen hebben wij de nieuwe kernwaarden bepaald: ontmoeten, verbinden, beleven. Dat is waar Lamberti voor staat!

Om de Lambertikerk als locatie neer te zetten is gekozen voor een nieuw concept. De Lamberti (zonder -kerk!) is zo’n bekende naam, dat wilden we niet zomaar laten vallen. We hebben daarom een nieuw logo met bijpassende huisstijl ontwikkeld met een knipoog naar het verleden. Het kruis in het logo staat voor verbinden, een plus voor meer mogelijkheden en voor het kerkelijke kruis. De nieuwe website is live gegaan en de socials opgezet.

De bewoners van Zelhem zijn voor een informele en interactieve middag in de kerk uitgenodigd om mee te praten en mee te denken. Via sandwichborden langs de weg in Zelhem is daarvoor een oproep gedaan: ‘Kom je beleven?’. Er is een flyer verspreid via huis-aan-huis reclame. Bij de lokale horeca en in de winkels is een grote poster opgehangen.

Met een stoepbord en een ijscokar worden op de middag zelf mensen aangesproken om te komen kijken en meepraten. Wie op dat moment niet in de gelegenheid is, ontvangt een flyer met de nieuwe contactgegevens. In de kerk is een route uitgezet in de kerk door middel van vloerstickers. Op een grote infographic is te zien waarom de Lamberti een nieuwe functionaliteit krijgt. Via kartonnen zuilen (totempalen) van 1x1x2m hoog is de nieuwe huisstijl te zien en kunnen de aanwezigen met een stift hun ideeën daarop kwijt.

Ook is er een architect aanwezig die met de inwoners in gesprek gaat over de mogelijkheden van het pand en de omliggende gebouwen en tuin. Met een 3D model en lego blokjes kan live worden gebouwd.

Het resultaat

Door de actieve werving vooraf heeft de opkomst voor de informatieve middag de verwachtingen overtroffen. Met totempalen vol ideeën (do’s en don’ts!) is de werkgroep aan de slag gegaan voor fase 2: de voorbereiding voor de verbouwing van de kerk.

Met het opbouwen van dit bereik is de eerste stap gezet. De doelgroep is op de hoogte en geactiveerd tot meedenken. Zowel live tijdens de infomiddag als online via Facebook.

De komende periode worden de bewoners geïnformeerd over het verloop van de verbouwing en het nieuwe programma dat zal worden aangeboden. Online en offline. Daar zorgen wij voor!