Webtoegankelijkheid, meer dan alleen wetgeving.

Het is ook je verantwoordelijkheid nemen.

Vanaf 28 juni 2025 geldt de nieuwe Europese toegankelijkheidswet (EAA). Deze verplicht grotere bedrijven met een webshop of interactieve onlinediensten om hun website voor iedereen toegankelijk te maken, dat betekent begrijpelijk voor iedereen, inclusief mensen met een beperking.

Toegankelijkheid op je website: niet altijd verplicht, wel slim

Misschien hoef jij volgens de wet niet per se jullie website toegankelijk te maken, omdat je een kleiner bedrijf bent. Maar toch is het slim om er wel mee aan de slag te gaan.

Waarom? Omdat een toegankelijke website gewoon fijner is voor iedereen. Klanten kunnen makkelijker vinden wat ze zoeken. Teksten zijn beter te begrijpen, knoppen zijn duidelijker en je site werkt beter op een telefoon of tablet.

Kort gezegd: als je je klanten serieus neemt, maak je het hen zo makkelijk mogelijk. Ook als je dat niet móét doen volgens de regels. En het mooie is: zoekmachines zoals Google vinden dat ook fijn. Dus je wordt er vaak beter vindbaar door. Wil je weten hoe je dat kunt aanpakken? Wij helpen je graag.

Belangrijk om te weten. Wat zijn kleinere bedrijven?

Micro-ondernemingen (minder dan 10 werknemers en een omzet van minder dan €2 miljoen) zijn vrijgesteld, maar moeten van de overheid wel richtsnoeren en instrumenten krijgen om zo veel mogelijk te kunnen voldoen aan de richtlijn.

Niet elke organisatie is dus wettelijk verplicht om aan de richtlijnen te voldoen, maar het is alsnog waardevol om hier aandacht aan te besteden. Een toegankelijke website draagt namelijk bij aan een betere gebruikerservaring, hogere klanttevredenheid, een inclusieve uitstraling en meer organisch verkeer via zoekmachines.

Het toetsen van je website aan de WCAG-richtlijnen kan dus ook zonder verplichting duidelijke voordelen opleveren. Wij helpen je daar graag bij.

Hoe wij dit aanpakken? Welke instrumenten en richtsnoeren zijn er?

1. Een plug-in om snel zichtbaar te maken dat je meegaat in deze ontwikkeling

  • Betere toegankelijkheid van de website door middel van een extra laag zodat bezoekers aanpassingen kunnen doen om de site beter te kunnen bekijken. 
  • Het is een Wordpress plug-in en in overleg kunnen we deze widget ook voor andere websites implementeren. 
  • Het installeren van de plugin laat zien dat je hier serieus moeite in gestoken hebt. En dat is ook de bedoeling van de wet.

2. De qlant -webtoegankelijkheidsanalyse

We brengen helder in kaart wat nodig is om de website toekomstbestendig en toegankelijk te maken.  We analyseren de site naar aanleiding van de WCAG 2.2 richtlijnen, maken daar een verslag van en een plan van aanpak met kostenopgave.

We kijken dan naar leesbaarheid zoals leesbare knoppen, duidelijke contrasten, toetsenbordbediening maar ook leesbaarheid in de vorm van begrijpelijkheid toetsen we. Alles is erop gericht dat de website een web-toegankelijkheidsverklaring krijgt.

Wil je ervoor zorgen dat jouw website toekomstbestendig is en toegankelijk is voor iedereen? Laat het weten, dan plannen we een vrijblijvend Teams gesprek in.